تخصصی ترین مقاله آموزش بورس در ایران، از مبتدی تا حرفه ای بورس را یاد بگیرید!


آموزش بورس: آشنایی با بازار بورس و معرفی انواع بازار در بورس

اولین چیزی که در آموزش بورس علیرضا شریفی باید به آن توجه داشته باشید بازار بورس و انواع آن است. بازار بورس جهانی در حالت کلی به ۴ دسته‌ی بازار سهام، بازار کالاها، بازار اوراق قرضه و بازار تبادلات ارزی تقسیم می‌شود.

انواع بازار بورس جهانی

  • بازار سهام (Stock Market): بازار سهام محلی برای خرید و فروش سهام برخی از شرکت‌هاست. معمولا بازار سهام هر کشور، نقش بسزایی در اقتصاد آن ایفا می‌کند.
  • بازار کالاها (Commodity): بازار کالا نیز محل مبادله‌ی منطقه‌ای یا جهانی کالاهایی نظیر طلا، نقره، فلزات، مواد خوراکی، نفت، گاز، برق، زغال‌سنگ و …. است.
  • بازار اوراق قرضه (Bond Market): اوراق مشارکت و سایر اوراق تامین مالی از طریق این بازارها بین سرمایه‌گذاران مبادله می شود.
  • بازار تبادلات ارزی (Foreign Exchange): بازار تبادلات ارزی یا بازار فارکس، محلی برای ارزش‌گذاری واحدهای پولی دنیا بر اساس یکدیگر و مبادله آن‌ هاست.

آشنایی با آموزش بورس

آموزش بورس: آشنایی با ماهیت و ساختار مالی بورس

یکی از اهداف عمده بازار سرمایه افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت های اقتصادی مولد است. با هدف تامین نیازهای مالی دولت و بنگاه های اقتصادی و همچنین پاسخگویی به تقاضای سرمایه گذاران، بستری برای پذیرش و معامله ابزارهای تامین مالی مختلف در بازار سرمایه کشور ایجاد شده است. ابزارهای تأمین مالی مورد قبول بازار سرمایه ذاتاً در دسته های زیر قرار می گیرند:

  1. اوراق بهادار از نوع حقوق مالی مانند سهام عادی
  2. اوراق بهادار مبتنی بر حقوق مالی مانند صندوق های سرمایه گذاری و آموزش بورس قابل معامله است
  3. اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت و گواهی سپرده
  4. ابزارهای مالی ترکیبی (صکوک) مانند صکوک مرابحه، صکوک استصناع، صکوک اجاره.
  5. دارایی های جایگزین مانند صندوق زمین و ساختمان و صندوق پروژه.

آموزش بورس: آشنایی با ساختار قانونی و حقوقی بورس

در ابتدا جوامع غربی از الگوی همکاری و هماهنگی در ساختار فعالیت های اقتصادی خود پیروی می کردند. این چارچوب قانونی در حال حاضر در بسیاری از فعالیت های اقتصادی فراگیر شده و از این نظر الگوهای زندگی اجتماعی و اقتصادی بسیاری از کشورها از جمله ایران را تحت تاثیر قرار داده است. در نتیجه یک شرکت یا بنگاه اقتصادی یک نهاد علمی-اقتصادی است و به حدی در اقتصاد و فرهنگ اجتماعی ما رسوخ کرده است که هرگونه تغییر در حوزه فعالیت یک شرکت یا بنگاه اقتصادی به معنای تغییر اساسی در ساختار آن است. جامعه فعلی به یک معنا، پیشرفت تکنولوژی مستلزم آن بود که ثروت در ساختارهای بزرگ جمع شود. در عین حال به سیستم مالکیت خصوصی نیاز داشت تا این ثروت به سرعت منتقل شود. ظهور شکل مدرن شرکت یعنی بازار سهام امکان تحقق هر دو هدف را فراهم کرده است.

ساختار بازار اوراق بهادار در آموزش بورس

بر اساس مواد 2 تا 19 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذر 1384) ساختار بازار اوراق بهادار را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

  • شورای عالی بورس و اوراق بهادار: «شورای عالی بورس» وظیفه تصویب سیاست های کلان بازار را برعهده دارد و اقداماتی در راستای ساماندهی و توسعه بازار اوراق بهادار، صدور مجوز برای فعالیت بورس ها و … از مهمترین وظایف آن است.
  • سازمان بورس و اوراق بهادار: سازمان بورس و اوراق بهادار یک سازمان عمومی غیردولتی با شخصیت حقوقی و مالی مستقل است. هیأت مدیره سازمان متشکل از پنج نفر است که تهیه آیین نامه های لازم برای اجرای قانون، تدوین دستورالعمل های اجرایی، تصویب اساسنامه بورسیه ها و … از مهمترین وظایف آنها می باشد.
  • بورس اوراق بهادار (بورس سهام): «بورس» بازاری سازمان یافته و خودتنظیم است که در آن اوراق بهادار توسط کارگزاران معامله می شود. آموزش بورس اوراق بهادار در قالب شرکت سهامی عام تأسیس و اداره می شود و سیاست های کلی تعیین شده توسط شورای عالی و سازمان بورس و اوراق بهادار را اجرا می کند. پذیرش اوراق بهادار در آموزش بورس طبق دستورالعملی است که توسط هر بورس پیشنهاد می شود و به تصویب سازمان می رسد.
  • هیئت داوران: «هیئت داوری» مرجع حل و فصل اختلافات بین کارگزاران بورس، معامله گران بازار و سایر اشخاص ذیربط ناشی از فعالیت حرفه ای آنهاست.

بورس ها به عنوان محل معاملات اوراق بهادار، روزانه شاهد خرید و فروش سهام خرد و کل شرکت ها و سایر اوراق بهادار مانند اوراق مشارکت، اوراق حق تقدم و اوراق مشتقه هستند. صرافی ها همچنین مکان های معاملاتی برای برخی از انواع کالاها هستند. قیمت جهانی بسیاری از کالاهای مهم مانند فلزات صنعتی، فلزات گرانبها، نفت، پتروشیمی، گندم، شکر و … از طریق معاملات در آموزش بورس تعیین می شود.

بورس اوراق بهادار

آموزش بورس: آشنایی مختصر با مفاهیم مهم و پرکاربرد بورس

شاخص کلی

شاخص کل یکی از پرکاربردترین شاخص ها در بین فعالان بازار و سرمایه گذاران است. این شاخص نشان دهنده سطح عمومی قیمت ها و سود سهام شرکت های پذیرفته شده در آموزش بورس اوراق بهادار است، به عبارت دیگر تغییرات شاخص کل نشان دهنده میانگین بازدهی سرمایه گذاران در آموزش بورس است. برای سهولت درک مفهوم شاخص کل، فرض کنید از تمام شرکت های فهرست شده به تعداد مساوی خرید می کنید. در این صورت تغییرات شاخص کل سهام برابر با بازده پرتفوی سهام شما خواهد بود. اساساً شاخص کل تغییرات قیمت سهام و سود سالانه ای که شرکت ها به شما می پردازند را محاسبه می کند.

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله بورس (ETF)

ETF یا Exchange Tradable Found نوعی صندوق سرمایه گذاری است که از دارایی های مختلفی تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز به صورت سهام در بازار معامله می شوند و ساختاری مشابه صندوق های سرمایه گذاری دارند. یعنی در ساعات و روزهایی که بورس باز است، می‌توانید یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را خریداری کنید یا چند واحد از آن را بفروشید. با خرید واحدهای ETF، پول خود را در صندوقی سرمایه گذاری می کنید که از یک تیم مدیریت حرفه ای استفاده می کند تا با ایجاد سبد سهام و اوراق بهادار، سود کسب کند.

صندوق های سرمایه گذاری متقابل

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از مهم‌ترین مکانیسم‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند که شرایط بازار را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران تازه کار مساعدتر می‌کنند. برای آموزش بورس لازم به ذکر است که در کشورهای توسعه یافته مردم معمولا اوراق بهادار را مستقیماً معامله نمی کنند و در عوض پول خود را در صندوق های سرمایه گذاری می کنند. ایده اصلی این صندوق ها جمع آوری پول کم و سرمایه گذاری آن توسط گروهی از مدیران مجرب و حرفه ای است.

صندوق سرمایه گذاری شاخص

هدف صندوق شاخص تطبیق سبد سرمایه گذاری با شاخص بورس است. یک صندوق شاخص الزاماً منابع خود را بر اساس الگوی تعیین شده برای یکی از شاخص های موجود در بازار سرمایه گذاری می کند. این شاخص می تواند یک شاخص کل یا یک شاخص دیگر برای بحث آموزش بورس باشد. در این صندوق ها خرید و فروش سهام تنها زمانی ضروری می شود که وجوه به دلیل ورود سرمایه گذار جدید افزایش یا به دلیل خروج سرمایه گذار کاهش یابد. مزیت اصلی صندوق های سرمایه گذاری مشترک مبتنی بر شاخص، هزینه های نسبتا پایین آنها و حذف ریسک مدیریت صندوق است.

حساب مدیریت جداگانه

سبدگردانی همانطور که از نامش پیداست، چیدمان صحیح دارایی ها در قالب یک سبد مشخص است که مالکیت آن تماماً در اختیار سرمایه گذار است و میزان هر دارایی و زمان خرید و فروش آن به دقت تعیین و نظارت می شود. مدیر پورتفولیو ارائه این خدمات مالی به سرمایه گذاران در سراسر جهان قدمتی بیش از نیم قرن دارد، اما در بازار نوپای ایران، اخیراً پس از تجربه ایجاد صندوق های سرمایه گذاری، «مدیریت سبد سهام» مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، تا همین اواخر، تجربه مدیریت سبد سهام غیررسمی در یک دهه گذشته در آموزش بورس اوراق بهادار تهران وجود داشته است. سبدگردانی فرآیندی است که در آن یک کارشناس سرمایه گذاری با همکاری تیمی از تحلیلگران حرفه ای و بر اساس ویژگی ها، سطح ریسک و سرمایه هر سرمایه گذار، سبد مناسبی از دارایی های سهام، اوراق قرضه و سکه های طلا را برای وی تشکیل می دهد. به طور مداوم بر روی آن بر اعمال نظارت و مدیریت می کند.

تحلیل تکنیکال اولین گام در آموزش بورس

آموزش تحلیل تکنیکال گامی بسیار ضروری برای موفقیت در بازارهای مالی مانند آموزش بورس اوراق بهادار است چرا که این تحلیل زبان بازارهای مالی است و با یادگیری آن می توان از زمان سبقت گرفت و یک قدم جلوتر از بازارهای مالی حرکت کرد! تحلیل تکنیکال یعنی پیش‌بینی آینده روند قیمت‌ها با استفاده از تحلیل نمودار قیمت گذشته (شامل تغییرات قیمت، حجم معاملات و غیره) و در تمامی بازارهای مالی مبتنی بر عرضه و تقاضا مانند سهام، طلا، دلار، مسکن و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

تحلیل تکنیکال چیست؟

به طور خلاصه، هنر تحلیل تکنیکال به معنای «پیش‌بینی قیمت‌ها در آینده با استفاده از تحلیل نمودار قیمت در گذشته» است. کل مبانی منطقی و فلسفی تحلیل تکنیکال را می توان در سه اصل اساسی اما مهم و کاربردی خلاصه کرد:

  • همه چیز در قیمت گنجانده شده است.
  • حرکت قیمت بر اساس روند است.
  • تاریخ دوباره تکرار می شود.

در واقع تکنسین ها بر این باورند که قیمت سهام منعکس کننده همه عواملی است که بر سهام تأثیر می گذارد، یعنی عواملی مانند تحلیل بنیادی، شرایط خرد و کلان اقتصادی، روانشناسی بازار، اخبار و … از قیمت جدا نیستند و همه این عوامل را شامل می شود. در قیمت و تغییرات قیمت نتیجه همه عوامل موثر خواهد بود، بنابراین تجزیه و تحلیل قیمت تمام چیزی است که برای تجزیه و تحلیل آینده یک بازار مالی به آن نیاز داریم! قیمت ها نمی خواهند روند خود را تغییر دهند، در واقع قیمت ها دوست دارند روند قبلی خود را حفظ کنند. روند فعلی قیمت تا زمانی که یک عامل بازدارنده خارجی اعمال نشود ادامه خواهد داشت، بنابراین «کافی است روند فعلی قیمت را تحلیل کنیم». زمانی که بازار نسبت به قیمت واکنش نشان می دهد و الگوی شکل می گیرد، در آینده نیز واکنش مشابهی خواهد داشت و احتمالاً این الگو تکرار خواهد شد. زیرا این رفتار انسان است که باعث این تغییرات قیمتی شده و انسان موجودی است که به تکرار علاقه دارد!

آموزش بورس تابلو خوانی

تابلوخوانی گام دوم در آموزش بورس

علامت خوانی به معنای بررسی هر نماد، میزان فروش، نوسانات قیمت، میزان عرضه و تقاضای سهامداران حقیقی و حقوقی و مواردی از این دست است که منجر به شناخت وضعیت کوتاه مدت و میان مدت سهم می شود. اولین چیزی که برای خواندن بیلبورد باید با آن آشنا باشیم، اطلاعات معاملات سهام است که می توانیم در وب سایت شرکت مدیریت فناوری آموزش بورس تهران (TSETMC) به آن دسترسی داشته باشیم. اگر به دنبال سهم خاصی هستیم با جستجو در این سایت می توانیم به تاریخچه معاملات آن دسترسی پیدا کنیم.

آموزش بورس: استراتژی های معاملاتی

روش‌های مختلفی برای اجرای یک استراتژی معاملاتی فعال استفاده می‌شود که هر یک محیط بازار و ریسک‌های ذاتی بازار را در نظر می‌گیرند. در اینجا چهار مورد از رایج ترین استراتژی های معاملاتی فنی آورده شده است.

معاملات روز

معاملات روزانه شاید شناخته شده ترین سبک معاملات و معاملات فعال باشد. این نوع تراکنش اغلب نام مستعار کسب و کار فعال شما است. معاملات روزانه، همانطور که از نامش پیداست، روشی است که در آن اوراق بهادار در همان روز معامله می شود. در این معاملات، موقعیت خرید یا پوزیشن در همان روز بسته می شود. به طور سنتی، معاملات روزانه توسط معامله گران حرفه ای، مانند کارشناسان یا بازاریابان انجام می شود. با این حال، تجارت الکترونیک این روش را برای معامله گران تازه کار متفاوت کرده است.

تجارت موقعیت

برخی معاملات موضعی را به عنوان یک استراتژی خرید و نگه داشتن فعال نمی بینند. با این حال، معاملات موقعیت، زمانی که توسط یک معامله گر باتجربه انجام شود، می تواند شکل فعال معامله باشد. در معاملات موقعیت، نمودارهای بلندمدت از روزانه تا ماهانه در ترکیب با روش های دیگر برای تعیین جهت فعلی بازار استفاده می شود. بسته به فرآیند، این نوع تراکنش ممکن است از چند روز تا چند هفته و گاهی بیشتر طول بکشد. معامله گران برای تعیین روند یک اوراق بهادار به دنبال سیگنال های روند هستند. معامله گران با پرش روی «موج» از روند نزولی و بازار صعودی بهره می برند. معامله گرانی که روندهای بازار را دنبال می کنند معمولاً به دنبال تعیین جهت بازار هستند، اما سطح قیمت اوراق بهادار را پیش بینی نمی کنند. به طور معمول، معامله گرانی که روندهای بازار را دنبال می کنند، پس از تثبیت روند خود، معامله نمی کنند و زمانی که روند شکسته می شود، معمولا موقعیت را ترک می کنند. این بدان معنی است که در زمان نوسانات زیاد بازار، معاملات دشوارتر است و فرصت ها به طور کلی کاهش می یابد.

تجارت نوسان

با شکسته شدن روند، معامله گران فرار معمولا وارد بازی می شوند. در پایان روند معمولاً نوسان قیمت وجود دارد زیرا روند جدید سعی در تثبیت خود دارد. معامله گران نوسانی زمانی که قیمت شروع به نوسان می کند خرید یا فروش می کنند. معاملات نوسانی معمولا بیش از یک روز طول می کشد اما کوتاه تر از معاملات روند است. در بحث آموزش بورس معامله گران نوسانی اغلب مجموعه ای از قوانین معاملاتی خود را بر اساس تحلیل تکنیکال یا بنیادی ایجاد می کنند. این قوانین یا الگوریتم های معاملاتی برای شناسایی زمان خرید و فروش اوراق بهادار طراحی شده اند. اگرچه الگوریتم نوسانات معاملاتی نباید دقیق باشد و اوج یا دره حرکت را پیش بینی کند، اما برای حرکت در یک جهت یا جهت دیگر به بازار نیاز دارد. بازار محدود برای معامله گران نوسان خطرناک است.

معاملات Scalping

Scalping یا scalp trading یکی از استراتژی های معاملاتی سریع است و توسط معامله گران فعال استفاده می شود. اساساً این امر مستلزم شناسایی و بهره برداری از پورسانت ها (تفاوت بین قیمت فروش و قیمت خرید) است که به دلیل عدم تعادل موقت در عرضه و تقاضا کمی گسترده تر یا باریکتر از حد معمول هستند. اسکالپرها هرگز به دنبال استفاده از حرکات بزرگ بازار یا معاملات با حجم زیاد نیستند. در عوض، آنها به دنبال استفاده از حرکات کوچک، اغلب با حجم معاملات اندازه گیری شده هستند. از آنجایی که سطح سود هر معامله پایین است، اسکالپرها به جای افزایش تعداد معاملات خود به دنبال بازارهای نسبتا نقدی هستند. برخلاف معامله‌گران بی‌ثبات، اسکالپرها بازارهای آرامی را ترجیح می‌دهند که مستعد تغییرات ناگهانی قیمت نیستند.

آموزش بورس: فیلترنویسی سومین گام اساسی در آموزش بورس

یکی از مهم ترین مواردی که در آموزش بورس باید در نظر بگیرید، آموزش فیلتر نویسی است. حجم عظیم داده‌های تاریخی و پیش‌بینی در بازارهای مالی از یک سو و از سوی دیگر نیاز فعالان بازار به استفاده همزمان از این اطلاعات، منجر به ارائه راهکارهای مختلف برای تسهیل استفاده و در نهایت تصمیم سرمایه‌گذاران شده است. حجم بالای اطلاعات و نیاز به بررسی همزمان اگرچه دو عامل مهم به نظر می رسد، سومین عاملی که اهمیت موضوع را دو چندان می کند «سرعت» دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده است. به عنوان مثال در آموزش بورس، جستجو در میان صدها نماد بازار برای نمایش نمادهایی که دارای یک یا چند ویژگی ما هستند، بسیار سخت و زمان بر است. فرض کنید در میان تعداد زیادی سهام شرکت‌هایی که می‌توانند در بازار سهام معامله کنند، به دنبال یک سهام خاص با ویژگی معاملاتی خاص هستید، مثلاً سهامی که در صف خرید است و فقط اطلاعات این نوع خاص را می‌خواهید. فیلترنویسی دقیقاً ابزاری است که به این نوع تقاضای معامله‌گران پاسخ می‌دهد و اطلاعات را در دسته‌های مختلف فیلتر و ارائه می‌کند. در واقع فیلتر طبق دستور، غربالگری سهم مناسب است. شرکت مدیریت فناوری بورس تهران یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه و زیرمجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار است.

کاربرد فیلترنویسی

  • سرعت در دسترسی به اطلاعات در میان انبوه اطلاعات
  • احتمال عدم توجه و پنهان شدن حرکات معاملاتی در سهم را کاهش دهید
  • سهام هایی را با ویژگی هایی که می خواهید معامله کنید پیدا کنید
  • با فیلتر کردن، هر زمان که یک سهم به شرایط دلخواه ما رسید بدون نظارت بر بازار، پیام های هشدار برای ما ارسال می شود (گزینه نمایش هشدار)
  • خروجی استراتژی های معاملاتی خود را بررسی کنید

 

نقشه بورس ایران

آموزش نوسان گیری در بورس

نوسانات در بازار سهام نوعی استراتژی معاملاتی است که به دنبال استفاده از تغییرات سریع قیمت است. کسب سود از این نوع معاملات عمدتاً روشی دشوار است، اما به دلیل جذابیت آن و هیجان کسب سود سریع، طیف وسیعی از معامله گران بازار سرمایه به دنبال این روش برای کسب بازدهی هستند. دو موضوع مهم برای موفقیت این معاملات عبارتند از: شناسایی سهام مناسب برای نوسان و تعیین نقطه مناسب برای خرید و فروش. در این استراتژی، معامله گر باید هوشیار و آماده نوسان از اصلاح و معکوس شدن روند بر اساس روانشناسی رفتار معامله گران، نمودار سهام، حجم معاملات و سفارشات و در نهایت روند چرخش نقدینگی باشد. در این دوره ابتدا قوانین نوسانات در بازار سهام و پارامترهای لازم برای شناسایی سهام بی ثبات ارائه می شود. در ادامه آموزش مهمترین ابزارهای قابل استفاده برای نوسانات در آموزش بورس شامل: تابلو خوانی و روانشناسی رفتار معامله گران، استفاده از ابزارهای استوکاستیک و الگوهای کندل استیک، مطالعه میانگین متحرک و خرید از محل فروش می باشد. صف در سطوح فیبوناچی ارائه می شود.

آموزش بورس: مدیریت ریسک و سرمایه در معاملات بورسی

همه افراد درگیر در بازار سهام و بازارهای مالی هر روز در معرض خطر هستند. عوامل مختلفی بر مدیریت ریسک در آموزش بورس تاثیر می گذارد. هدف مدیریت ریسک کاهش ریسک هایی است که می تواند به اشخاص حقیقی یا حقوقی در بازار سهام آسیب برساند. به طور کلی ریسک سهام و مدیریت سرمایه با شناخت اصول اولیه ریسک و نحوه اندازه گیری آن مرتبط است. مدیریت ریسک بازار سهام به همه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی کمک می کند تا از زیان های غیرضروری و پرهزینه در بازار سهام جلوگیری کنند. مهمترین عوامل مؤثر بر مدیریت ریسک افراد به شرح زیر است.

  • شخصیت
  • شیوه زندگی
  • سن
  • ریسک گریز بودن یا ریسک گریز بودن
  • تحصیلات
  • جنسیت
  • تحصیلات
  • تاریخ

هر سرمایه گذار در بازارهای مالی دارای مشخصات ریسک منحصر به فردی است که تمایل و توانایی او را برای مقاومت در برابر ریسک تعیین می کند. به طور کلی، با افزایش ریسک های سرمایه گذاری، سرمایه گذاران انتظار دارند بازده بالاتری برای جبران این ریسک ها داشته باشند. آموزش بورس یک ایده اساسی در امور مالی، رابطه بین ریسک و بازده است. هر چه ریسکی که سرمایه گذار مایل به پذیرش آن است بیشتر باشد، بازده انتظارات بالاتری خواهد داشت. البته ذکر این نکته ضروری است که ریسک بالاتر به طور خودکار با بازدهی بالاتر برابری نمی کند. مبادله ریسک و بازده تنها نشان می دهد که سرمایه گذاری با ریسک بالاتر می تواند بازده بالاتری را به همراه داشته باشد، اما هیچ تضمینی برای بازده بالاتر وجود ندارد. ریسک‌ها می‌توانند به طرق مختلفی ایجاد شوند و سرمایه‌گذاران باید تا حد زیادی برای ریسک‌های اضافی از نظر بازده جبران شوند. به عنوان مثال، اوراق قرضه خزانه داری یکی از امن ترین سرمایه گذاری ها در اکثر کشورها محسوب می شود و نرخ بازدهی کمتری نسبت به اوراق قرضه شرکتی ارائه می دهد. آموزش بورس احتمال ورشکستگی یک شرکت بسیار بیشتر از یک دولت است. از آنجایی که ریسک پیش‌فرض سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه شرکتی بیشتر است، به سرمایه‌گذاران نیز نرخ بازده بالاتری پیشنهاد می‌شود.

آموزش بورس: آشنایی با مهم ترین سایت های بورسی

برای سرمایه گذاری هدفمند و حساب شده در بازار سرمایه، لازم است فرد اطلاعات مورد نیاز بازار و شرکت هایی که هدف سرمایه گذاری هستند را داشته باشد. او باید این اطلاعات را به دست آورد و در نظر بگیرد تا آمادگی خود را برای حوادث ناخواسته پیش رو افزایش دهد. برای این منظور وب سایت هایی ایجاد شده اند که هر کدام به نوبه خود اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر قرار می دهند. البته باید توجه داشت که با توجه به اینکه عصر کنونی عصر اطلاعات است، آگاهی کافی از اینکه چه اطلاعاتی مفید و ضروری و چه اطلاعاتی غیر ضروری است بسیار مهم و حیاتی است. در این مقاله تعدادی از وب سایت های مهم در زمینه سرمایه گذاری اوراق بهادار را بررسی می کنیم.

وب سایت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار تهران (tsetmc.com)

یکی از مهمترین سایت های اینترنتی برای آموزش بورس در اصفهان سایت شرکت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار تهران می باشد. می توان گفت اکثر فعالان بورس برای اطلاع از جریان معاملات در بازار و کسب اطلاعات مورد نیاز خود از بازار سرمایه به این وب سایت مراجعه می کنند. در این وب سایت کلیه اطلاعات مربوط به معاملات در آموزش بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس و شرکت بورس انرژی، علاوه بر اطلاعیه های منتشر شده در سامانه جامع اطلاعات ناشران (کدال) و همچنین اطلاعات مربوط به صندوق های سرمایه گذاری به صورت جمعی و به صورت آنی منتشر می شود. . بنابراین سرمایه گذاران به جای مراجعه به سایت های مختلف اینترنتی می توانند با مراجعه به سایت مدیریت فناوری بورس تهران به اکثر اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران بازار سرمایه (کدال) (codal.ir)

یکی از سایت های مهم برای آموزش بورس، سایت کدال می باشد. از آنجایی که یکی از مهم ترین اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران، سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس است، اطلاعات مالی و عملکرد و سایر گزارشات توسط این شرکت ها تهیه و پس از تایید سازمان بورس منتشر می شود. مهمترین این اطلاعات عبارتند از:

  • صورتهای مالی اساسی شرکت شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد
  • اطلاعیه مجامع عمومی عادی و فوق العاده
  • متن مصوبات مجامع عمومی عادی و فوق العاده
  • اطلاعات مربوط به زمان بندی پرداخت سود سالانه به سهامداران شرکت ها
  • اطلاعات مربوط به پیش بینی سود سهام شرکت ها
  • اطلاعیه های مربوط به افزایش سرمایه شرکت ها و مهلت اعمال حق تقدم منتشر شده توسط شرکت ها
  • گزارشات مربوط به فعالیتهای هیئت مدیره شرکتها
  • اطلاعیه های شفاف سازی در خصوص شرایط و عملکرد شرکت ها
  • وب سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران (tse.ir)

یکی از شرکت هایی که زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کند، شرکت بورس اوراق بهادار تهران است. همانطور که قبلا در مورد انواع بازار سهام اشاره شد، یکی از مهمترین بازارها، بازار سرمایه است، در حال حاضر این شرکت با هدف ایجاد بازاری منصفانه، کارآمد و شفاف با ابزارهای مختلف و دسترسی آسان به منظور ایجاد ارزش افزوده برای ذینفعان فعالیت می کند.

وب سایت شرکت فرابورس ایران (ifb.ir)

دومین بازار مهم سرمایه کشور، بازار فرابورس است که توسط شرکت فرابورس ایران اداره می شود و زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کند و مانند آموزش بورس تهران، اوراق بهادار در آن معامله می شود.

وب سایت سازمان بورس و اوراق بهادار (seo.ir)

و در نهایت یکی دیگر از سایت های مهم بورسی سئو سایت است. سازمان بورس و اوراق بهادار به نوعی هسته اصلی بازار مالی ایران در زمینه معاملات اوراق بهادار، کالایی و انرژی است. قوانین، مقررات و امور حقوقی این بازارها در این پایگاه ثبت و در اختیار عموم قرار می گیرد.

 

 

آموزش بورس

آموزش بورس: مهم ترین ابزارها و دستیارها در معاملات بورسی

در حال حاضر صندوق ابزارهای مالی بورس ایران طی این سال ها تکمیل شده است و به جز مواردی، سایر ابزارهای موجود در آموزش بورس جهانی نیز در بازار سرمایه ایران مورد استفاده قرار می گیرند. چالشی که در این زمینه وجود دارد این است که هنوز سواد کافی برای استفاده از این ابزار در بورس ایران وجود ندارد و بسیاری از این ابزارها بلااستفاده مانده اند. آموزش بورس ها با راه اندازی ابزارهای مالی جدید، فرصت های سرمایه گذاری جدیدی را در اختیار سرمایه گذاران، شرکت ها و مؤسسات مالی قرار می دهند تا متناسب با اهداف خود در این ابزارها سرمایه گذاری کنند. به این ترتیب آموزش بورس ها می توانند جذابیت بازارهای خود را افزایش دهند و در نتیجه سرمایه گذاران و موسسات مالی بیشتری را به این بازار جذب کنند.

نقش ابزارهای مالی در آموزش بورس

برای ابزارهای مالی، سه نقش متمایز را می توان در نظر گرفت: ابزارهای مالی راهی برای انتقال منابع مالی از سرمایه دارانی است که سرمایه مازاد دارند و مایل به سرمایه گذاری هستند، آموزش بورس را به کسانی که برای سرمایه گذاری در دارایی های مالی یا فیزیکی به این منابع نیاز دارند. ابزارهای مالی وجوه را به گونه‌ای منتقل می‌کنند که ریسک جریان نقد سیستماتیک سرمایه‌گذاری در دارایی‌های واقعی بین متقاضیان و تامین‌کنندگان وجوه بازتوزیع شود. ابزارهای مالی ابزاری برای تجمیع هستند. افزودن و انباشت پس انداز خانوارها برای تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری بزرگ بدون تجمیع که جزء لاینفک سیستم مالی است امکان پذیر نیست. اگر امکان تجمیع از طریق انتشار دارایی های مالی وجود نداشت، امکان تجهیز سرمایه و سرمایه گذاری در سبد متنوعی از دارایی های واقعی برای خانوارها وجود نداشت.

 

آموزش بورس: انواع ابزارهای بازار سرمایه

در این بخش به معرفی ابزارهای مالی مورد استفاده در بازار سرمایه ایران می پردازیم.

سهام:

سهم بخشی از سرمایه شرکت سهامی است که بیانگر میزان مشارکت، تعهدات و منافع سهامدار در شرکت سهامی است. اوراق بهادار نیز قابل معامله، قابل انتقال و نقل و انتقال است.

اوراق قرضه:

اوراق قرضه سندی است که به موجب آن ناشر متعهد می شود که مبالغ معینی را به عنوان بهره سالانه در فواصل زمانی معین به دارنده اوراق بپردازد و در سررسید اصل آن را بازپرداخت کند. آموزش بورس را در نظر داشته باشید که دارندگان اوراق هیچ گونه مالکیتی بر شرکت ندارند و هیچ سود سهام پرداختی به سهامداران شرکت دریافت نکرده اند و تنها به عنوان وام دهنده به صادرکننده اوراق عمل می کنند و در ازای آن سود در سررسید دریافت می کنند.

اوراق مشارکت:

به دلیل وجود قوانین اسلامی امکان انتشار اوراق قرضه در ایران وجود ندارد اما طبق موازین شرعی جایگزینی برای این اوراق در نظر گرفته شده است که به آن اوراق مشارکت می گویند. اوراق مشارکت اوراقی هستند که با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به قیمت اسمی معین و برای مدت معین و با هدف تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز پروژه های عمرانی دولت و شهرداری منتشر می شوند. اجرای طرح های مذکور از طریق عرضه عمومی واگذار خواهد شد. ناشر اوراق قرضه متعهد می شود که اصل و بهره را در تاریخ معینی بپردازد. و این سود تضمینی مهمترین جاذبه اوراق مشارکت است که به صورت علی الحساب به دارنده اوراق پرداخت می شود به این معنی که در سررسید نهایی و پس از پایان پروژه ناشر موظف است سود نهایی را محاسبه کند. از پروژه از سود پرداختی به حساب به خریداران اوراق، مابه التفاوت را نیز به آنها پرداخت کنید.

آموزش بورس: مقدمات لازم جهت شروع فعالیت در بورس

اولین و مهم ترین گام، کسب اطلاعات

آموزش بورس اهمیت بسیار زیادی دارد. برای راه اندازی هر کسب و کاری باید در مورد آن اطلاعات کسب کنیم و بدانیم به چه پیش نیازهایی نیاز داریم. در این مرحله درخواست از افراد با تجربه می تواند کمک زیادی به شما کند. اگر این کار با پول و سرمایه گذاری مرتبط باشد اهمیت تحقیق و مطالعه دو چندان می شود. بنابراین بهتر است ابتدا شروع به یادگیری در مورد بازار سهام کنید. این آموزش از چند بخش تشکیل شده است. بخش اول ورود به آموزش بورس و بخش دوم شناخت سهام و معاملات است. در هر دو بخش، با دریای وسیعی از اطلاعات در رسانه های اجتماعی، کتاب ها و موارد دیگر روبرو خواهید شد.

دومین گام، تصمیم برای تهیه سرمایه موردنظر برای سرمایه‌گذاری

بسیاری از افراد پس از آشنایی با کل مباحث آموزش بورس، مقدار مشخصی از پس انداز خود را وارد بازار سهام می کنند. این می تواند عواقب جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد. اگر اطلاعات کافی در مورد آموزش بورس داشته باشید، می دانید که وارد دنیای سرمایه گذاری شده اید. بنابراین باید سرمایه مشخص و هدفمندی را در این بازار وارد کنید. ویژگی های این سرمایه به شرح زیر است شما به این سرمایه نیاز ندارید. در واقع اگر تمام یا بخشی از آن را از دست بدهید، هیچ خللی در جریان مادی زندگی شما ایجاد نمی شود. این سرمایه از فروش دارایی های شما مانند اموال، مایحتاج و غیره به دست نمی آید. مقدار سرمایه برای شروع سرمایه گذاری بهتر است کم باشد و به تدریج میزان آن را افزایش دهید. مقدار کم برای هر فرد متفاوت است. پس بهتر است معیارهای مادی خود را بنویسید و سپس تصمیم بگیرید. هیچ کس نمی تواند به شما بگوید که چقدر درست است زیرا شما صاحب سرمایه هستید و باید بتوانید در مورد نقدینگی که وارد بازار سهام می کنید تصمیم بگیرید.

مرحله سوم دریافت کد بورسی است

پس‌ازآنکه نقدینگی لازم برای سرمایه‌گذاری را در نظر گرفتید، باید به‌صورت رسمی سهامدار شوید. این کار از طریق دریافت کد بورسی ممکن است. برای معامله در بازار بورس شما نیاز به یک کارگزار رسمی و کد معاملاتی (که با نام کد بورسی – کد سهامداری نیز شناخته می‌شود) دارید.

چهارمین گام، انتخاب کارگزاری مناسب

کارگزاری یک نهاد مالی واسط است و بدون حضور آن شما قادر به انجام معامله نخواهید بود؛ بنابراین بهتر است در انتخاب این رکن مهم، دقت کافی را داشته باشید. هر کارگزاری دارای وب‌سایت معتبر است و شما می‌توانید به مراجعه به وب‌سایت آن‌ها، اطلاعات کلی راجع به خدمات آن، به دست آورید.

پنجمین گام، ورود به سامانه معاملات

پس از آنکه شما صاحب‌نام کاربری و رمز عبور سامانه معاملاتی شدید، می‌توانید اقدام به معامله کنید. قبل از هر کاری بهتر است، رمز عبوری مطمئن انتخاب کنید و آن را در اختیار هیچ شخصی قرار ندهید. پس‌از آنکه وارد سامانه شدید لازم است، با قسمت‌های مختلف سامانه معاملاتی آشنا شوید که از ارکان آموزش بورس محسوب می شود.

  انتشار : ۴ تیر ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 39

برچسب های مهم

معرفی بهترین کسب و کار ها را در وب سایت ما بخوانید. در تمامی حوزه های کسب و کار اینترنتی، بهترین هارا به شما معرفی خواهیم کرد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما